MUZIEK MAAKT SLIM!
Muziek maken is niet alleen leuk, maar bovendien hebben wetenschappelijke
onderzoeken bewezen dat het een zeer belangrijke invloed heeft op
zowel de intelligentie als de sociale vaardigheden van kinderen. Door
zelf muziek te maken wordt het intelligentiequotiënt van kinderen
verhoogd en vooral het abstractievermogen en het analytisch denken
sterk verbeterd. Het gezamenlijk musiceren versterkt daarbij het groepsgevoel
en de discipline, evenals de sociale en emotionele vaardigheden. Bovendien
leidt dit tot een positiever zelfbeeld.
Hoe komt dit?
Uit hersenonderzoeken is gebleken, dat bij musicerende kinderen de
rechter hersenhelft (gevoelstoestand) en de linker hersenhelft (spraak
en intellect) sterker met elkaar verbonden raken dan bij niet-musicerende
kinderen. Deze resultaten ontstaan, doordat muziek maken een positieve
en stimulerende werking heeft op de neuronale verbindingen. De neuronen
worden geactiveerd waardoor er minder afsterven en er betere verbindingen
ontstaan -zij vormen uiteindelijk het totaal van de intelligentie.
Enkele wetenschappelijke conclusies*
Hieronder vindt u vier belangrijke conclusies van een zes jaar durend
wetenschappelijk onderzoek op Berlijnse scholen door Prof. Dr. H.G.
Bastian naar effecten van muziekbeoefening op leerprestaties van kinderen:
< Kinderen met een gemiddeld IQ ontwikkelen
zich de eerste jaren op de basisschool op een zelfde manier. Na vijf
jaar op school en vier jaar uitgebreid muziekles vertonen de kinderen
op de muziekactieve basisscholen een significant hoger IQ.
< Het IQ van kinderen van de op muziekgerichte
scholen die reeds bij aanvang van het onderzoek een bovengemiddeld
IQ hadden, neemt na vier jaar les in solo- en ensemblespel duidelijker
toe dan dat van vergelijkbare kinderen uit de controlegroep zonder
verder muzikale vorming.
< Sociaal zwakke en in hun cognitieve
ontwikkeling achterlopende kinderen (met een lager IQ dan gemiddeld)
profiteren ook van uitgebreid muziekonderwijs. Hun IQ neemt met de
jaren toe, wat voor kinderen met een lager IQ dan gemiddeld zonder
muziekonderwijs niet gezegd kan worden.
< Leerlingen van de basisschool die gedurende
hun gehele schooltijd extra muzieklessen aangeboden hebben gekregen,
blijken over een twee maal hoger acceptatieniveau te beschikken, dan
leerlingen die weinig tot geen muziekonderwijs aangeboden kregen.
Bij deze eerste groep blijkt men beter en makkelijker de medemens
te kunnen respecteren dan bij de tweede groep.
Wereldwijde onderzoeken
Naast de zeer uitgebreide Duitse onderzoeken van Prof. Dr. Bastian
zijn er door Engelse, Zwitserse en Amerikaanse wetenschappers verschillende
onderzoeken gedaan. Deze wetenschappers komen tot dezelfde conclusies.
Opvoeding en onderwijs
We kunnen concluderen dat muziek maken, naast ontspanning en plezier,
ook een belangrijke positieve bijdrage levert aan de ontwikkeling
van kinderen en daarmee aan onze toekomstige maatschappij.
Wetenschappers dringen er al jaren op aan om deze conclusies mee te
nemen bij de opvoeding en het onderwijsbeleid.
Kijk ook eens bij Muziek voor baby's
en kinderen
Bron: www.muziekmaaktslim.nl |