De wens tot voorkomen en bestrijden van achterstanden leidt er
ook toe dat scholen de opdracht krijgen om rendement te leveren.
Door de overheid gestelde doelen dienen bereikt te worden en scholen
worden op hun output beoordeeld. Om vast te stellen of een kind
een mogelijke ontwikkelingsachterstand heeft en om vast te stellen
of een school wel voldoende leeropbrengst biedt moet getoetst worden.
Het toetsen van jonge kinderen heeft hiermee een tweeledig doel.
Enerzijds wordt getoetst om te weten of een kind extra aandacht
nodig heeft, anderzijds wordt getoetst of de school wel een goede
school is. Dit lijkt een spagaat waaraan de kinderen onderdoor kunnen
gaan. Dit mede omdat de leerkrachten gespannen raken over de doelen
die ze moeten bereiken, met als gevolg een negatief effect op de
spontane interactie met het kind.
Daarom wordt in dit congres de stelling verkend De kleuterschool
moet terug . De kleuterschool immers was een plek waarbij
er juist veel aandacht was voor individuele kinderen en hun ontwikkeling
en waarbij kinderen worden beoordeeld naar de ontwikkelingsfase
waarin ze zitten. De toenmalige kleuteropleiding en de kleuterjuffen
waren hier ook goed op toegerust, iets wat in de huidige basisschool
wordt gemist. Nederland neemt een eenzame positie in: In geen enkel
ander europees land is de kleuterschool afgeschaft.
Verschillende hoogleraren maar ook mensen uit de onderwijspraktijk
luiden in feite de noodklok. Het congres is met name bedoeld voor
directies en onderwijzers uit de basisschool, pedagogen, jeugdartsen,
logopedisten en andere professionals, maar sluit de deuren niet
voor een ieder die het kleuteronderwijs een warm hart toedraagt.
Meer informatie op www.kleuterschoolterug.nl.
Wat vinden ouders hiervan? Reageer op ons forum.
|