|
Integratieve Kindertherapie
|
|
|
Wat is integratieve kindertherapie?
Dat is therapie die bedoeld is voor kinderen van 4 tot 12 jaar,
die dikwijls gedrag vertonen dat moeilijk is voor henzelf en/of
voor hun omgeving. De therapie is kortdurend en intensief doordat
gebruik wordt gemaakt van gerichte interventies. Het kind wordt
geholpen grip te krijgen op wat zo lastig is voor hem of haar. Na
de therapie kan het kind zich op een gezonde manier verder ontwikkelen.
|
 |
|
|
|
Wat probeert de therapie te bereiken?
De behandeling richt zich allereerst op de onderliggende (negatieve)
gevoelens van het kind. Die worden gezien als belangrijke veroorzakers
van het probleemgedrag. Een goede verwerking van die nare gevoelens
maakt dat veel probleemgedrag niet meer "nodig" is.
De behandeling richt zich ook op wat genoemd wordt de ik-sterkte
van het kind: bij een voldoende ontwikkeld geloof in zichzelf kan
het kind veel moeilijkheden zelf aan. Als het kind van binnen sterk
is, kan het grip krijgen op zijn/haar eigen problematiek.
Vervolgens richt de therapie zich ook op de klacht zelf en op de
manieren waarop het kind met de klachten omgaat/om wil gaan. Het
kind hoeft niet altijd willoos overgeleverd te zijn aan een probleem.
Het kan leren het probleem te hanteren.
Al bij al leert het kind beter met zijn/haar gevoelens, met de problemen
en de klachten om te gaan, wat vermindering betekent van de klachten
voor zichzelf en voor de omgeving.
Ouders krijgen adviezen zodat ze effectiever met hun kind om kunnen
gaan. De relatie tussen ouders en kind wordt verstevigd.
Een stoornis kan niet worden weggenomen, het kind en zijn/haar omgeving
kan ermee om leren gaan. Een belemmering kan opgeheven worden, het
kind kan zijn/haar probleem leren oplossen.
Uitgangspunt daarbij is steeds dat het kind de klacht niet is
maar heeft !
Een moeder vertelde mij:
Ik ging mee met de klas van mijn dochter van 4 naar de kinderboerderij.
Dat was geen succes. Ze hing aan mijn benen en jammerde en zeurde
dat ik haar moest dragen terwijl ze heel goed zelf kan lopen. Ik
wist niet wat er gebeurde!!! Op het laatst lag ze languit op de
grond hartverscheurend te huilen. Ik pakte haar maar op en heb haar
de rest van de middag gedragen en bij me gehouden. Hoe kan dat nou?!
Ik vertelde haar dat het voor haar dochter vast heel vreemd was
geweest haar moeder ineens te moeten delen met andere kinderen.
Dat andere kinderen zomaar de hand van jouw moeder vast mogen houden
dat kan toch niet! Haar dochter probeerde wanhopig haar moeder weer
háár moeder te maken. En dat lukte!
Wat er toch allemaal in zon kinderkoppie om kan gaan! In elk
gezin zijn er wel eens problemen met kinderen. Het gaat nooit allemaal
even gladjes. Soms echter, komt een gezin er niet meer uit. Dan
heeft het probleem grip gekregen op het gezin in plaats van andersom.
In zon geval is het gelukkig mogelijk hulp in te roepen. De
integratieve kindertherapeut geeft hulp aan kinderen in de basisschoolleeftijd.
Ouders krijgen een actieve rol toebedeeld in de therapie. Ze krijgen
adviezen hoe ze het beste met hun kind om kunnen gaan nu die het
zo moeilijk heeft. Aan welke problemen kunt u denken:
|
|
|
|
Agressief Gedrag: |
ruziemaken, pesten, stelen, liegen, gewetenloos lijken,
altijd of gauw boos worden,steeds de schuld geven aan anderen
|
Angstig gedrag: |
verlegen zijn, niet voor jezelf opkomen, altijd aanpassen,
gepest worden, faalangst hebben
|
Psychosomatiek: |
kinderen hebben vaak lichamelijke uitingsvormen van
klachten: buikpijn, hoofdpijn etc.
|
Traumatiek:
|
echtscheiding, mishandeling, sexueel misbruik, overlijden
|
|
|
|
Kinderen kunnen druk zijn, soms hebben ze moeite zich te concentreren,
het kan zijn dat ze geen vriendjes kunnen maken etc.
Er zijn manieren om naar (probleem)gedrag van kinderen te kijken.
In de kindertherapie wordt naar aanleg- en omgevingsfactoren gekeken
en gedrag wordt verklaard en aangepakt vanuit 6
therapeutische modellen.
|
|
|
|
Speelkamer
De integratieve kindertherapeut heeft een speelkamer. Je kunt daar
spelletjes, knuffels, verkleedspullen, teken- en knutselmateriaal
en nog veel meer vinden. Het kind wordt nergens toe gedwongen. Het
kind bepaalt op welke manier het therapie krijgt. De therapeut bepaalt
de interventies. In spel laten kinderen veel van zichzelf zien.
De therapeut maakt gebruik van sprookjes, metaforen, verhalen omdat
die voor kinderen veelzeggend zijn.
De therapeut praat met het kind als het kind dat wil en kan.
|

|
|
|
|
De therapeut maakt gebruik van de sterke kanten van een kind want
die kunnen ingezet worden om een probleem aan te kunnen.
Er wordt gewerkt aan vergroting van het zelfvertrouwen zodat het
kind beter is opgewassen tegen wat voor hem of haar lastig is.
Omdat er vele interventies mogelijk zijn, is de therapie meestal
kortdurend
Kinderen weten wat het probleem is
Het is bij kinderen zo bijzonder dat ze weten wat het probleem is
en hoe ze het beste geholpen kunnen worden. Dat geldt voor grote
en kleine kinderen. Zoals Michiel van 4. Hij is vaak boos. Hij voelt
die boosheid in zijn buik. Ik vraag hem op welk dier hij lijkt als
hij boos is. Michiel kiest de grote bruine beer die in mijn knuffelkast
staat.
|
|
|
|
 |
Therapeut: |
Het lijkt wel alsof die grote bruine beer in jouw buik
zit
|
|
Michiel: |
(Schatert) Ja! Hoor je hem brommen? (Hij legt zijn hand
op zijn buik)
Rustig maar beer! Je hoeft niet altijd boos te worden!
|
|
Therapeut: |
Hij wordt wèl altijd boos hè? Terwijl jij dat eigenlijk
niet wil!
|
|
Michiel: |
Ja, hoe kan dat nou?
|
|
Therapeut: |
Is hij misschien nog niet getemd?
|
|
Michiel: |
Nee! (Tegen zijn buik roept hij:) Hé daar, beer,
ìk ben de baas hoor!
|
|
Therapeut: |
En wat zegt hij nou terug?
|
|
Michiel: |
Effe luisteren
ja
hij wist het niet...dat
ik de baas ben.
|
|
Therapeut: |
Oei, weet hij het nu?
|
|
Michiel: |
Nou, dat weet ik niet. Hij is een brombeer! Ik ga hem
aanlijnen, net als onze hond!
|
|
Therapeut: |
Zo is dat!
|
|
|
|
|
|
|
 |
Lonneke is 8 jaar in het basisonderwijs werkzaam geweest. In
2001 studeerde ze Cum Laude af aan de Nederlandse Academie voor
psychotherapie te Amsterdam als Integratieve Kindertherapeute. Ze
is als docente en praktijkbegeleidster aan de Academie werkzaam
geweest. Studentenbegeleiding blijft onderdeel van haar werkzaamheden.
In 2002 richtte ze de Therapeutenkring Integratieve Kindertherapie
op. Verschillende kindertherapeuten zijn hierbij aangesloten.
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|