|
|
|
|
Door Conny Bais
Spelenderwijs
|
|
|
|
|
"Het grootste geschenk dat we kinderen kunnen geven is een
sterk gevoel van eigenwaarde", aldus Ellen-Noor Langeslag.
Volwassenen zijn zich vaak niet bewust van de invloed die zij uitoefenen
op een kind door positieve of negatieve affirmatie*. Met haar boek
'Spelenderwijs' hoopt Ellen-Noor Langeslag leerkrachten, ouders
en ieder ander die met kinderen in aanraking komt, hiervan bewust
te maken. Ze reikt een aantal speelse innoverende tools aan, waarmee
kinderen én volwassenen zichzelf kunnen (her)ontdekken en
leren omgaan met hun emoties.
|
|
|
|
Rond het 3e levensjaar krijgt een kind besef van de normen en gedragspatronen
in zijn directe omgeving. Uit reacties van volwassenen op zijn gedrag
en emoties maakt hij op wat de positieve én negatieve verwachtingen
zijn die men van hem heeft. Het kind kan gaan denken dat liefde
niet onvoorwaardelijk is: je moet het verdienen. Door zijn gedrag
of reactie aan te passen en tegemoet te komen aan alle verwachtingen,
ook negatieve, hoopt het kind op liefde en acceptatie. Langzaam
verliest het kind een stukje identiteit door bepaalde emoties en
verlangens te blokkeren.
|
|
|
|
Volgens Ellen-Noor is Spelenderwijs geschikt als preventief (school)programma
ten behoeve van de sociaal-emotionele ontwikkeling. "Als
we vrij zijn van belemmerende overtuigingen, goed kunnen omgaan
met onze emoties en een goed zelfbeeld hebben, zullen we vitaler,
gezonder en gelukkiger leven. Jong geleerd is oud gedaan!"
Ellen-Noor is leerkracht basisonderwijs en volgde een aantal opleidingen
waaronder Mind Body Coaching. Hierdoor werd ze bekend met IRT (loslaten
van emoties/gevoelens) en andere technieken die ze vertaalde naar
een geschikte werkwijze met kinderen. Onder andere in groep 1 en
2 van het basis- en speciaal onderwijs paste Ellen-Noor deze technieken
met succes toe op haar kleuters. Na deze positieve bevindingen besloot
ze een methode te schrijven voor leerkrachten, ouders en anderszins
betrokkenen, waarmee kinderen al in een vroeg stadium beter leren
omgaan met emoties. Dit resulteerde in het boek en de CD "Spelenderwijs".
|
 |
|
|
|
Spelenderwijs is helder en prettig om te lezen met eenvoudig toepasbare
praktijkvoorbeelden. Het biedt ouders en leerkrachten een aantal
technieken en inzichten waarmee ze direct aan de slag kunnen. Met
de kinderen én met zichzelf. Door handvatten zoals IRT, Qi
Gong, aanraken (knuffelen, massage), meditatie en dans kunnen kinderen
zichzelf zijn en worden blokkades snel opgeheven. De technieken
verhogen de energie en het concentratievermogen en zijn bovendien
heel plezierig om te doen. De CD die ook zonder boek te gebruiken
is bevat liedjes, energie-oefeningen en meditaties voor kinderen.
Eén van de technieken die aan orde komt is aanraken
(knuffelen/masseren):
|
|
|
|
 |
Aanraken
we kunnen niet zonder. Lichamelijke aanraking
zijn we in onze cultuur niet gewend. Het aanraken neemt steeds meer
af, naarmate de kinderen ouder worden. Volwassenen raken elkaar
nog maar zelden aan. Aanraken is een eerste levensbehoefte. Zonder
aanraken sterven babys, ook al wordt er aan andere basisbehoeftes
wel voldaan. Liefkozend huidcontact en een geruststellende stem
zijn essentieel voor babys. Voor een kind moet liefde tastbaar
zijn en dat begint al direct bij de geboorte.
Liefdevol aanraken heeft een positief effect op de groei, de gezondheid,
het welbevinden, het leervermogen, het vermogen tot sociaal gedrag,
het lichaamsbesef en het communicatievermogen."
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|